Panel „Ex-Yu vremeplov kroz priče i ploče“ na Kontakt konferenciji posvetio se petom, dopunjenom izdanju ExYu rock enciklopedije autora Petra Janjatovića. U dijalogu sa Darkom Kujundžićem, čuvenim grafičkim dizajnerom omota za brojne jugoslovenske bendove, rasvetljeni su ključni momenti i uticaji koji su oblikovali jugoslovensku rok scenu.
Janjatović je objasnio kako se proces prikupljanja i selekcije informacija promenio tokom godina. U digitalno doba, izazov je postao selekcija relevantnih podataka iz mora dostupnih informacija. Rutina uključivanja novih informacija u rad, kad god na njih naiđe, postala je sastavni deo Janjatovićevog pristupa održavanju aktuelnosti enciklopedije.
Razgovor se proširio na uticaj digitalizacije na muzičku scenu. Janjatović je istakao primer reizdanja albuma „Bitanga i Princeza“ od Bijelog Dugmeta, gde su originalni analogni snimci pokazali veću trajnost u odnosu na digitalne formate, podcrtavajući važnost očuvanja originalnih materijala.
Pri odabiru omota za svoju knjigu, Petar Janjatović vodi se kriterijumima koji prenose duh jugoslovenske rok scene. Svaki omot predstavlja više od vizuelnog identiteta. On nosi emociju i istoriju.
Za svoje delo „Ex-Yu Vremeplov kroz Priče i Ploče“, Janjatović je birao omote koji odražavaju raznolikost i bogatstvo rok kulture bivše Jugoslavije. Njegov cilj bio je da vizuelno predstavi suštinu muzičke ere koja se proteže kroz knjigu.
Janjatović naglašava da je omot više od dekoracije. On je ključan za povezivanje čitalaca sa sadržajem i evociranje nostalgije. Takođe, omoti imaju važnu ulogu u očuvanju vizuelne istorije rok scene.
Nadovezavši se na to, Kujundžić je podelio iskustvo kreiranja omota za reizdanje albuma „Pljuni istini u oči“ od Buldožera, gde se originalni materijali i fotografije koriste za vraćanje albuma u život. Ovaj proces ne samo da čuva estetiku originalnih izdanja, već i služi kao most između prošlosti i sadašnjosti, istovremeno pružajući kontekst socijalnom i političkom pejzažu vremena. Kujundžić je naglasio da pri reizdanjima kultnih albuma zadatak naći originalne fotografije, ali kako to često nije moguće, snalazi se kako zna i ume rekreirajući originalni omot, tražeći originalne fontove, ispravljajući eventualne greške koje su postojale u potpisima ili u grafici u prethodnim izdanjima.
Renesansa vinilnih ploča i knjiga kao kulturnog dobra naglašena je kroz projekte poput vinilnog reizdanja albuma „Šarlo Akrobata“. Ovi projekti ne samo da čuvaju istoriju, već pružaju novim generacijama uvid u bogatstvo jugoslovenske rok scene.
Kroz dijalog Petra Janjatovića i Darka Kujundžića na panelu „Ex-Yu vremeplov kroz priče i ploče“, osvetljen je značaj očuvanja jugoslovenske rok baštine. Primeri poput reizdanja klasičnih albuma i izazova u prikupljanju i selekciji informacija u digitalno doba ilustruju kako je muzika ostala vitalni deo regionalnog kulturnog identiteta, inspirišući i povezujući generacije.
Foto: Belkisa Abdulović